Przejdź do menu Przejdź do treści

PROJEKTY BADAWCZE

Projekty badawcze katedry:

2014-2015 – Troski egzystencjalne ludzi starych, Badania statutowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (BS-376/P/2014) – kierownik projektu dr Artur Fabiś, W projekcie udział wzięli: dr inż. Łukasz Tomczyk, dr hab. Artur Fabiś, dr hab. prof. UP Zofia Szarota, dr Agnieszka Domagała-Kręcioch, dr Katarzyna Sygulska, dr Jolanta Rybska-Klapa

Projekty badawcze, współorganizowane przez przedstawicieli Katedry:

Smart Ecosystem for Learning and Inclusion – SELI ERANet17/ICT-0076. Działanie jest realizowane w ramach ERANet-LAC 3rd Multi-Thematic Joint Call 2017/2018. Całkowita wartość projektu po stronie polskiej to 298 076,48 PLN, natomiast wśród wszystkich zespołów badawczych 1.126.933,00 €. Projekt jest realizowany w okresie 01.01.2019 – 31.12.2020. Finansowanie SELI jest zapewnione ze źródeł Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W projekcie biorą udział przedstawiciele uczelni z Europy oraz Ameryki Łacińskiej, m.in.:

  • University of Eastern Finland – Finlandia (lider działań: prof. Matti Tedre oraz dr Solomon Sunday Oyelere)
  • Hacettepe University – Turcja
  • Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas –  Kuba
  • Universidad del Azuay – Ekwador
  • Universidad de la República – Urugwaj
  • Federico Henríquez y Carvajal University – Dominikana
  • Universidad Galileo, Guatemala – Gwatemala
  • Universidad Mayor de San Simón – Boliwia
  • Universidade Presbiteriana Mackenzie – Brazylia
  • Universidad Tecnológica de Panamá – Panama

Ogólnym celem projektu SELI jest opracowanie i wdrożenie otwartego dostępu do narzędzi i środowisk opartych na technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), w celu zachęcenia do digitalizacji ekosystemu uczenia się poprzez wzmocnienie rozwiązań edukacyjnych (metod szczegółowych), poprawę integracji i dostępności ICT w Unii Europejskiej oraz Ameryce Łacińskiej. Zgodnie z podejściem polegającym na budowaniu trwałego potencjału, szczegółowym celem projektu jest wykorzystanie wiedzy eksperckiej konsorcjum do: (1) określenia wyzwań w zakresie korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych jako narzędzia uczenia się i integracji społecznej  oraz dydaktycznej; (2) zainicjowania szerokiego dialogu z zainteresowanymi interesariuszami w celu intensywnego włączenia potencjalnych rozwiązań edukacyjnych, technicznych i biznesowych, bazujących na ICT w celu sprostania wyzwaniom współczesności; (3) zrealizowanie transferu wiedzy na temat najlepszych rozwiązań edukacyjnych związanych z ICT pomiędzy partnerami w projekcie oraz otoczeniu edukacyjnym; i wreszcie (4) przeprowadzania badań ilościowych i jakościowych dotyczących procesu uczenia się i nauczania z pedagogiami pracującymi z osobami znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji, a więc ukierunkowanych na grupy takie jak: imigranci, osoby starsze, niepełnosprawne ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Oczekiwane wyniki obejmują: (a) stworzenie  platformy cyfrowej zapewniającej dostęp do materiałów naukowych, edukacyjnych i multimedialnych wspomagających wspieranie e-dostępności oraz e-integracji, (b) poprawę kompetencji pedagogów  związaną z wykorzystaniem cyfrowego środowiska uczenia się w celu wspierania integracji, samokształcenia, udoskonalania procesów dydaktycznych, c) wygenerowanie katalogu – repozytorium aplikacji multimedialnych oraz wytycznych dotyczących najlepszych praktyk związanych z procesem edukacyjnym w obszarze inkluzji oraz minimalizacji zjawisk niekorzystnych związanych z technologią informacyjno-komunikacyjnych.

W skład polskiego zespołu wchodzą: dr inż. Łukasz Tomczyk – koordynator, dr hab. prof. UP Katarzyna Potyrała, dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski.

Projekt Social media and trust building został zaakceptowany do finansowania w ramach grantów standardowych funduszu wyszehradzkiego. Nr projektu ID #/Title: 21830123. Instytucją wiodącą w działaniach jest Západočeská univerzita v Plzni (lider dr Michal Micik z zespołu doc. Ludvika Egera). Partnerzy: Uniwersytet Pedagogiczny – Instytut Nauk o Wychowaniu, Szent István University, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Projekt będzie realizowany w okresie 01.02.2019 – 31.01.2020 W skład polskiego zespołu projektowego wchodzą: dr inż. Łukasz Tomczyk (koordynator ze strony UP INOW), prof. UP Katarzyna Potyrała, dr Anna Mróz, dr Karolina Czerwiec, mgr Paulina Koperna.

Projekt Social media and trust building koncentruje się na ukazaniu roli mediów społecznościowych w budowaniu zaufania w społeczeństwie. Celem działań jest analiza naukowa w zakresie problematyki kreowania zaufania poprzez interakcje w mediach społecznościowych. Kolejnym celem grantu jest wymiana wiedzy i doświadczeń w tematyce rozwoju kapitału społecznego oraz kompetencji cyfrowych, a także niwelowania zjawiska dezinformacji przez ekspertów z krajów wyszehradzkich. Wyniki projektu pomogą pogłębić zrozumienie mechanizmów zachodzących w nowych mediach związanych z rozbudzaniem zaufania w społeczeństwie w krajach grupy V4. Prowadzone badania są okazją do uzyskania odpowiedzi na pytanie w jaki sposób media społecznościowe mogą być wykorzystywane do promowania demokratyzacji i zmniejszania ilości dezinformacji. Projekt wpisuje się w problematykę pedagogiki społecznej, pedagogiki mediów oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych. Działania są również odpowiedzią na rosnącą skalę zjawiska dezinformacji i manipulacji medialnej w społeczeństwie.

Adult Literacies as Benefit for Inclusion and Equity/ALBIE
UMB Banska Bystrica doc. Ivan Pavlov, mgr Barbora Vanek, Uniwersytet Pedagogiczny Dr inż. Łukasz Tomczyk
1352380, Erasmus+ KA2, 30.09.2016 – 30.12.2018

Projekt  Albie opiera się na ukazaniu korzyści społecznych wynikających z  inwestycji edukacyjnych zwiększających zdolność młodych dorosłych w dostosowaniu się do rynku pracy i zmian społecznych. Tło projektu opiera się na wcześniejszych badaniach wykazujących związek pomiędzy poziomem analfabetyzmu funkcjonalnego i jakości życia. Zakłada się, że pozytywne efekty działań edukacyjnych powiązane są z kompetencjami funkcjonalnymi. W tym kontekście kształcenie i uczenie się młodych dorosłych może przyczynić się do integracji społecznej osób zagrożonych defaworyzacją. Niski poziom alfabetyzacji wraz z nierównościami społecznymi sprawiają, że młodzi dorośli bardziej podatni są na nierówne uczestnictwo w rynku pracy i systemie edukacji całożyciowej. Niski poziom kompetencji funkcjonalnych jest przeszkodą w podnoszeniu jakości życia.
Zaproponowane działania w ramach projektu Albie składają się z: analizy wyników pomiarów międzynarodowych w obszarze kompetencji funkcjonalnych oraz wypracowaniu skutecznych modeli podnoszących poziom tychże kompetencji. Grupą docelową w projekcie są młodzi dorośli (w wieku 18-35 lat). W badania i działania zaangażowane są nie tylko pracownicy naukowi, lecz również przedstawiciele sektora NGO. W projekcie udział wzięli dr inż. Łukasz Tomczyk, dr hab. Artur Fabiś, dr hab. prof. UP Zofia Szarota, dr hab. Jolanta Maćkowicz, dr Agnieszka Domagała-Kręcioch, dr Joanna Wnęk-Gozdek

Tytuł projektu: ZDARZENIA KRYTYCZNE JAKO CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE POCZUCIE JAKOŚCI ŻYCIA OSÓB STARSZYCH

Termin realizacji projektu: 2014-2018r. (dr Katarzyna Sygulska)

Opis projektu: Badania realizowane były do pracy doktorskiej. Przedmiotem pracy były narracje dotyczące historii życia i zdarzeń krytycznych oraz opinie dotyczące bieżącej samooceny sytuacji życiowej badanych seniorów. Głównym celem badań było rozpoznanie zależności pomiędzy doświadczeniami całożyciowymi a obecną sytuacją życiową seniorów. Natomiast cele szczegółowe to zdiagnozowanie zdarzeń krytycznych kształtujących historię życia oraz ustalenie czynników różnicujących subiektywne poczucie jakości życia.